Louise Villa

posted in: Konstnärer | 0

UTBILDNING
Kandidatexamen i design, Högskola för design och konsthantverk, HDK, Göteborg 2001.
Domens grafikskola, Göteborg, Ölands folkhögskola Bild och Form. Studieförbundet Vuxenskolans målarskola i Malmö.
Diverse akvarell och keramikkurser samt porträttmåleri på Florence academy of fine art i Göteborg.
Swedish academy of realist art, SARA, Simrishamn.

JURYBEDÖMDA UTSTÄLLNINGAR
Galleri Backlund Göteborg
Moving art project (turnerande utställning i Sverige)
Väsby konsthall 30×30
Krapperups Kullasalong
Romelegårdens höstsalong
Edsviks höstsalong
Galleri Hultmans internationella höstsalong (två gånger)
Konstrundans Mittskånes höstsalong
Ponte de Lima, Portugal
Konst Nu, Märsta konsthall
Österlensalongen

UTSTÄLLNING I URVAL
Galleri Jäger&Jansson, Lund
Galleri Majnabbe, Göteborg
Röstånga konsthall
Aoseum, Åhus
Rivercity gallery, Göteborg
Galleri Tornby, Danmark
Galleri Maria Thorlund, Lund
Rådhushallen, Malmö
Galleri Transformatorn, Löddeköpinge
Vellinge kommunhus
Izave, Malmö
Galleri Alma, Anderslöv
SESAM konstförening, Lund
Hörby Museum
Romelegården
Galleri Nordica, Ystad
Galleri Nord, Örebro
Galleri Sjöhästen, Nyköping
Flaménska galleriet, Borås
Karlshamns konsthall
Galleri Ekholm, Stockholm
Oskarshamns konsthall
Heike Arndt galleri, Kettinge, DK
Galleri Fågel, Beddinge
Stadshuset, Eslöv
Galleri Alma, Anderslöv

Digitala utställningar: Gallery 118, USA, La Fenice art gallery, Hong Kong. Terra & Tide, USA

ÖVRIGT
Min inspiration kommer främst från andras konst. 
När jag besöker en utställning ser jag alltid något jag aldrig provat och jag måste rusa hem och testa det. Ofta leder det till något som kan förstärka och utveckla mitt eget uttryck. Det kan vara en nyans eller en vinkel eller ett motiv som någon annan målat, skulpterat eller dansat som sätter igång ett litet kraftverk inom mig.

Jag har tecknat och målat sedan jag var barn och blev tidigt uppmärksammad och uppmuntrat av föräldrar, lärare och andra vuxna. Som ung vuxen hade jag tyvärr ändå köpt myten ”konst, det kan man inte leva på” och utbildade mig till industridesigner vid Högskolan för design och konsthantverk, HDK Valand i Göteborg. Det var roliga år på skolan, men jag är verkligen ingen designer. Jag måste skapa helt fritt.

I stället för att påbörja en karriär som olycklig designer seglade en annan möjlighet upp på min himmel: jag kom i kontakt med ett ashram där man kunde arbeta som volontär i Indien och där tillbringade jag många år. Lejonparten av 13 år.

När jag flyttade hem permanent till Sverige 2013 började jag måla igen och då medverkade jag i min första utställning. Sedan dess har jag målat och ställt ut, målat och ställt ut och jag lever inte på det, jag har ett brödjobb också och det är fantastiskt att leva så och jag skulle gärna sprida det budskapet till alla unga som får höra att man inte kan leva på konst.

Jag målar helt intuitivt och därför växlar motiv och uttryckssätt lite som det vill. Jag får en idé och sätter igång och så här går det till: jag målar något streck eller en figur. Går och sätter mig och tittar på det tills en impuls dyker upp, t ex ”jag ska ha gult i hörnet” eller ”det ska gå ett svart streck rakt igenom”. Då studsar jag upp och gör det. Jag tillåter inte min hjärna att ifrågasätta. Mitt intellekt är långsamt och tvekar, jag kör över det. Jag går på känslan. Inte för att det alltid blir bättre, men det är roligare och det är en personlighetsutvecklings-process.

Ibland sitter jag och tittar länge, ibland hinner jag inte sätta mig förrän nästa idé dyker upp. Jag lägger på lager efter lager, och skrapar bort. Ofta skrapar jag ner all färg med stålull i badkaret. Dukarna får stå ut med mycket, ibland blir de lite skeva. Jag försöker inte spänna om dukarna, det är en del av ett långt och ihärdigt arbete som gör dem skeva och ojämna, det är något att vara glad över. Under varje målning som hamnar i ett hem finns oräkneliga andra målningar.
Jag målar otroligt mycket som aldrig lämnar ateljén.

För större bild och information – klicka på respektive bild