Per-Olof Nord

Bildkonstnär, tecknare, född 1936 i Växjö. Autodidakt.
Måleriet är kraftfullt och expressivt samtidigt som den söker sig mot det stillsamma och meditativa. Motiven är figurkompositioner, landskap och stilleben.

”Hur kommer det sig att en del målningar gör en del människor hänförda? Vad är det i bilderna och vad är det i oss som skapar gåshuden? Frambringar reaktionen?
Aldrig skall ett entydigt svar kunna ges på frågan om varför konst alltid angår människan. Forntidsfolket gjorde hällristningar, besvor jaktlyckan. Unga män ristar sin kärastes namn i svärta på sitt bröst eller sin underarm.
Måleri kan vidröra. Likt ett kärleksbrev. Eller som en vänlighet i just precis den stunden när din själ inget annat längtar efter än just det ordet, den vänligheten.
EN MÄSTARE
Precis så är Per-Olof Nords måleri. för mig är han mannen och målaren som ibland skapar detta abstrakta som vi kallar mästerverk. Han trycker fram färg som blir nästan rosa på duken och han låter detta nästan rosa på duken och han låter detta rosa bli aningen av en kvinnokropps nakna lyster. Ett ben, en arm, en hand ett sköte. En människa, en kvinna. Detta mot ett sargat täcke av färger som staffage, som bakgrund. Det är märkligt men det är så känslor tillkommer. Någon vill i glimrande kolorit nynna en sång om färgens glöd eller kvinnohudens lyster eller kanske om livet som är naken hud och som du bara erfar korta stunder, sekunder i hela ditt långa liv av gott och ont. Kanske är den nakna kvinnokroppen livets sköna snittyta i mörkret som finns före vår födelse och efter vår död?
En underbar målare”.
STIG ÅKE STÅLNACKE

I Ystads Allehanda skriver författaren och konstkritikern Bo Bjelvehammar om den pågående utställningen (t o m den 3 november) på galleriet följande:

ÅRSTIDERNAS VACKRA LANDSKAP
De klara penseldragen övervägs med omsorg, en omsorg som får ta sin tid. Det skriver konstskribenten Bo Bjelvehammar när han studerar Per-Olof Nords måleri, som just nu (t om den 3 november) visas på Ystadsgalleriet Nordica.

”Det är inte så att jag har sett havsviken eller bergknallen i Bohuslän, inte heller sommarängen på Orust, men ändå känner jag igen det som något eget, när det växer fram i mina minnen och tankar. Det finns tecken och spår, som jag känner igen och som jag självklart sett någon annanstans.
Per-Olof Nord arbetar gärna med landskap i sina bilder, han låter ljus och färger arbeta i skilda årstider, han är synnerligen omsorgsfull i sitt måleri, i solstrimmor och i ljusflak möts årstidernas färger, särskilt i det bohulänska landskapet. Han ser och lyssnar in en stämning och gestaltar en känsla, han öppnar dörrar till rum som vi inte sett, men i någon mening är bekanta med och ser på nytt.
Det är lätt att förledas att tro att måleriet görs med lätthet och på korta stunder, för mig förefaller det vara tvärtom, det går långsamt, de klara penseldragen övervägs med omsorg, den dämpande koloriten är dominerande, men när så krävs, så kommer de klara färgerna, ofta i detaljer eller i en människas karaktärsdrag. I det abstrakta måleriet vilar samtidigt en paradox, bredvid det kraftfulla och expressiva finns en klang och en ton, som är både reflekterande och stillsam. I bilderna lockar han fram det sköna, det är det svåraste av allt, eftersom det är det lätta, ungefär så skrev Vilhelm Ekelund.
I utställningen finns ett par vackra stilleben, uppställningar, samt skimrande kvinnostudier, där ofta en detalj dominerar, som en röd mun eller ett mörkt hår. Figurkompositionen är insvept i en slöjlik drapering. Flickan i Nattvakten är alldeles särskild, där finns ett skört flickansikte infällt i Rembrandts målning ”Nattvakten” från 1642,den har även ett alternativt namn, ”Kapten Frans Banning Cocqs kompani”. Rembrandt gör i bilden en virtuos uppvisning i sättet att gestalta rörelse, samtidigt som ljuset arbetar och låter vissa personer få en mera framträdande roll, medan andra hamnar i skuggor.
Jag tycker bäst om bilderna från Bohuslän, som får mig att se lite längre och lyssna mera intensivt inåt”.

REPRESENTERAD
Malmö Museum
Helsingborgs Museum
Trelleborgs Museum
Statens Konstråd
Stockholms stads samlingar
Göteborgs stads samlingar
Malmöhus läns landsting

STIPENDIER
Malmö stads kulturpris
Ellen Trotzig stipendium
Statens arbetsstipendium
Aase och Richard Björklunds stipendiefond
Malmö sparbanks stipendium
Konstföreningen Auras konstnärsstipendium

UTSTÄLLNINGAR (i Urval)
Galerie Holm, Malmö
Höganäs Museum
Galleri Blanche, Stockholm
Galerie Belle, Västerås
Galleri Aveny, Göteborg
Höörs Konsthall
Galleri Nordica, Ystad
Galleri Ströget, Malmö
Skys, Malmö
Galleri Lilla Uppåkra, Staffanstorp
Galleri Loftet, Malmö
Den Nordiske i Köpenhamn och Berlin
Vårsalongen, Liljevalchs, Stockholm
Göteborgs Konsthall
Kristianstads Museum
Auragruppen, Lunds Konsthall
Tre Nordiska Målare, Ringsted, Danmark
Skånes Konstförening, Lund och Malmö (debut 1962)

För större bild och information – klicka på respektive bild